نوشته شده توسط : مصطفی طهرانی

 

معرفی
نوکیا C2-03 گوشی ای است کشویی با قابلیت 2 سیم کارت فعال که شباهت هایی به گوشی های قبلی همین سری دارد . C2-03 یک گوشی ساده در هنگام استفاده و رات برای کار های روزمره شما می باشد . با این گوشی شما 2 سیم کارت را به صورت فعال در یک تلفن همراه خواهید داشت . علاوه بر پشتیبانی 2 سیم کارت Nokia C2-03 از صفحه نمایش لمسی نیز بهره می برد . حال نوکیا باید به فکر آن باشد که جزئیات و امکانات بیشتری را به این سری از گوشی های خود اضافه نماید .
نکات کلیدی :
-قابلیت 2 سیم کارت با قابلیت آماده باش
-پشتیبانی از 2 باند GSM / GPRS / EDGE
-صفحه نمایش لمسی 2.6 اینچی از نوع QVGATFT با قابلیت نمایش 256k رنگ
-سیستم عامل سری 40 ورژن 60
-دارای دوربین با فوکوس ثابت 2 مگاپیکسلی
-قابلیت فیلم برداری QCIF با نرخ 15 فریم در ثانیه
-دارای رادیو موج FM با RDS
-بلوتوث استریو ورژن 2.1با A2DP
-دارای پورت استاندارد MicroUSB
-کارت حافظه ی خارجی از نوع MicroSD ( با گوشی 2 گیگابایت عرضه شده و تا 32 گیگابایت قابلیت ارتقا دارد )
-خروجی صدای 3.5 میلی متری
نکات ضعف :
-عدم پشتیبانی از Wi – Fi
-دارای دوربین ضعیف
-کیفیت فیلم برداری QCIF که جا داشت بهتر از این می بود
-عدم قابلیت شارژ گوشی از طریق USB
-عدم کنترل روشنایی صفحه
-عدم قابلیت شماره گیری هوشمند
-عدم قابلیت Multi – Tasking
-عدم تعبیه ی سنسور شتاب سنج
حال باید بررسی کنیم که چه تفاوتی میان نوکیا C2-03 و C2-02 وجود دارد ؟ تفاوت اصلی آنها جایگاه سیم کارت است . هر 2 این 2 مدل هم خانواده 2 سیم کارت را پشتیبانی می کند . حال باید در نظر داشته باشید که در C2-03 سیم کارت دوم قابلیت تعویض سریع را دارا می باشد و Sim Manager به شما این امکان را می دهد که تماس ها و ارتباطات و پیام های خود را با کدام سیم کارت انجام دهید .
شاید به نظر آید که این گوشی از هم رده های خود کمی عقب تر باشد . این گوشی با قابلیت های خوب در بخش تماس و بخش پیام رسانی و نیز وجود ویژگی صفحه نمایش لمسی و پشتیبانی از 2 سیم کارت فعال عملکرد خوبی داشته است و با توجه به بودجه ای که برای خرید این گوشی می پردازید گزینه ی خوبی خواهد بود و ارزش امتحان کردن را دارد .
بازار کنونی جنگ گوشی های هوشمند است ، اما نوکیا از آن کمی فاصله گرفته است و سعی کرده است که گوشی های ارزان قیمت و متوسط را به خود اختصاص دهد و در این محدوده ی قیمتی بازار به دست بگیرد و Nokia C2-03 یکی از سربازان در این محدوده ی قیمتی خواهد بود .
محتویات داخل جعبه
نوکیا C2-03 با یک شارژ 2mm و یک هدفون یک تکه عرضه می شود . حافظه ی خارجی 2 گیگابایتی به صورت پیش فرض داخل گوشی قرار داده شده است . متاسفانه داخل این جعبه کابل MicroUSB به صورت جداگانه تعبیه نشده است و خود باید آن را به صورت جداگانه تعبیه نمایید .
بررسی 360 درجه ی گوشی نوکیا C2-03
این گوشی دارای ابعاد 17×51.4×103 میلیمتر می باشد و می توان گفت که نوکیا C2-03 یک گوشی جمع و جور با اینکه صفحه نمایش 2.6 اینچی دارد ، می باشد . وجود صفحه کلید احتیاج به فضا دارد و برای یک گوشی به ضخامت آن می افزاید و خیلی از کاربران نیز ضخامت گوشی را می پسندند . C2-03 دارای 115 گرم وزن می باشد .
طراحی و ساخت
C2-03 یک گوشی فوق العاده در طراحی نمی باشد و نکته ای فوق العاده و جالب در طراحی آن نیز مشاهده نمی شود . استفاده از فلز در قسمت پایین گوشی و استفاده از پلاستیک خوب در طراحی آن به کار رفته است ، همچنین گوشی در لبه ها به گونه ای گرد و زیبا طراحی شده است .
نوکیا C2-03 دارای صفحه نمایش لمسی 2.6 اینچی با رزولوشن QVGA ( 240×320) پیکسل می باشد . کیفیت تصاویر با توجه به کنتراست چندان خوب و جذاب نیست و روشنایی و زوایای دید آن نا امید کننده است .
با توجه به گفته های بالا ، اینن گوشی از عملکرد های Haptic نیز پشتیبانی نمی کند و هنگام ضربه زدن و کلیک بر روی صفحه نمایش ویبره ( لرزش) کوچکی زیر انگشتان دارد که به شما اطمینان خاطر می دهد که درخواست شما تایید شده است . نکته ی نه چندان خوش آیند دیگر آن است که تنظیم نور صفحه نمایش به صورت دستی در نوکیا C2-03 امکان پذیر نمی باشد ، همچنین هیچ سنسور تنظیم نور صفحه نمایش نیز برای آن در نظر نگرفته شده است و مقدار روشنایی صفحه در تمام شرایط به صورت پیش فرض نوکیا بوده و ثابت می باشد .
در پایین صفحه نمایش 2 دکمه ی برای برقراری تماس و قطع ممکالمات را می توانیم پیدا کنیم که در قسمتی از جنس پلاستیک و درست در بالای لبه ی فلزی پایین گوشی قرار داده شده است . این در حالی است که در بالای صفحه نمایش ، خروجی صدای مکالمات قرار داده شده است . در مورد دکمه های ثب شده و بر قراری تماس و قطع تماس باید اضافه کرد که این دکمه ها در مکان مناسبی تعبیه شده است و کار با آن راحت بوده و جنس آن به گونه ای است که بسیار نرم بوده و از بازخورد خوبی نیز برخوردار است .
با بازکردن کشوی گوشی 12 کلید شامل 4 ردیف و 3 ستون نمایان می شود . این دکمه های استاندارد و تخت به گونه ای طراحی شده اند که دکمه ها با لبه های کوچک از هم جدا شده اند و همین امر باعث شده است که در تایپ ، مخصوصا در تایپ سریع بسیار خوب عمل کنند .
در کناره ی سمت چپ گوشی نوکیا C2-03 که از جنس پلاستیک می باشد شما می توانید جایگان سیم کارت دوم را که قابلیت تعویض سریع را نیز دارا می باشد را پیدا کنید . این به ان معنا است که بدون خاموش / روشن کردن گوشی می توانید سیم کارت دوم گوشی خود را جابجا کنید .
کناره ی سمت راست گوشی کمی شلوغ تر به نظر می رسد . این قسمت میزبان کلید های تنظیم صدا ، کلید قفل صفحه نمایش و فرو رفتگی برای آویز می باشد .
در کناره ی بالایی نوکیا C2-03 ، خروجی صدای استاندارد 3.5 میلیمتری ، پورت MiroUSB و نیز درگاه 2mm برای شارژ کردن گوشی قرار داده شده است ، ولی در هر صورت Nokia C2-03 قابلیت شارژ شدن توسط کابل USB را ندارد .
با بررسی کناره ی پشتی گوشی کار خود را در این بخش به پایان می رسانیم . در کناره ی پشتی گوشی و در کنار خروجی صدای آن ، لنز دوربین 2 مگاپیکسلی واقع شده است . لنز این گوشی بزرگ بوده و به قدرت آن از همین ابتدای آن می توانیم پی ببریم . با خارج کردن کاور پشتی گوشی باتری 1020 میلی امپری از نوع Bl-5C Li-Ion نمایان می شود که قابلیت این را دارد که در حدود 600 ساعت در حالت استندبای باقی بماند و نیز 5 ساعت مکالمه ی پیوسته را پشتیبانی می کند و در زندگی روزمره ، این گوشی در حدود 4 روز شارژ خواهد داشت .
در مجموع نوکیا C2-03 یک گوشی خوب و محکم به نظر می رسد و ما با اطمینان می گوییم که گوشی مقاوم برای استفاده ی طولانی مدت می باشد . با این گوشی شاید کمی باقی ماندن اثرات انگشت بر روی صفحه نمایش مشکل داشته باشید ، اما در نهایت گوشی بادوامی است .
نوکیا C2-03 همراه سری 40
Nokia C2-03 از رابط سری 40 بهره می برد و بسیار راحت و قابل استفاده خواهد بود ، حتی با این وجود که این گوشی لمسی است . این گوشی تغییرات خوبی نسبت به نسخه های سری 40 قبلی کرده است و با توجه به تم هایی که در آن به کار رفته است ، از آیکون هایی شبیه سیمبین Anna بهره می برد .
حالت Home screen مانند همیشه فعال است و صفحه نمایش را به 4 قسمت تقسیم می کند . بالاترین ردیف نشان های ضروری مانند زمان ، سیگنال و ... را نمایش می دهد .
به صورت پیش فرض ، ساعت در قسمت بالا واقع شده است و 2 میانبر در پایین واقع شده اند و نیز 4 برنامه ی کاربردی مورد علاقه نیز به آسانی در دسترس می باشند . ویجت شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک ، Twitter و Flickr نیز قرار داده شده اند .
2 ژست در صفحه نمایش فعال است و هر کدام از آنها می تواند برنامه ای خاص را نمایش دهد . در حالت یپش فرض ، با کشیدن به سمت چپ قسمت ارسال پیام رسنای را نمایان می کند و سمت راست پوشه ی مخصوص بازی های و برنامه های جاوا را بازگشایی می کند .
کلید های 4 جهته در این گوشی تعبیه نشده است ، اما کلیدی مجازی برای دسترسی به منو تعبیه شده است و کلید های مجازی موجود را با توجه به نیازتان می توانید شخصی سازی نمایید .
منوی Nokia C2-03 دارای 2 حالت نمایش است . این حالت ها شامل List و Grid می باشند . GO TO نیز که بسیار در این سری گوشی ها آشنا به نظر می رسد ، قرار داده شده است و از این قابلیت همانند منویی سیار می توانید به آسانی به قسمت مورد نظر رجوع کنید .
قسمت قفل صفحه نمایش ، استاندارد به نظر می رسد و زمانی که گوشی قفل است ساعت در دسترس است .
متاسفانه سنسور شتاب سنج دز این گوشی به کار نرفته است و دیگر نکته ای که وجود آن احساس می شود و درعین حال این گوشی فاقد آن است قابلیت Multitasking است .بزرگترین نکته ای که انتظار می رفت نوکیا آن را لحاظ کند قابلیت Multi-tasking می باشد که باز هم لحاظ نشده است . نرم افزار های ارتباطی حداقل 10 ثانیه به طول می انجامد تا به طور کامل باز شود و چیزی در حدود 2 ثانیه به طور می انجامد تا از برنامه به طور کامل خارج شود .
دفترچه تلفن
دفترچه تلفن نوکیا C2-03 قابلیت ذخیره سازی 2000 مخاطب متناسب با فیلد های استفاده شده را دارد . البته این دفترچه تلفن همانند گوشی هایی که به صورت نا محدود اقدام به ذخیره سازی مخاطبین می نمایند ، خوب نیست .شما می توانید با استفاده از این دفترچه تلفن مخاطب های ذخیره شده در سیم کارت و یا گوشی را نمایش دهید و یا هر 2 مجموعه را به صورت همزمان به نمایش بگذارید .
افزودن مخاطب بسیار سریع انجام می پذیرد .دفترچه تلفن ابتدا شماره ، نام و نام خانوادگی را از شما دریافت می کند و این تنها امکان این دفترچه تلفن است . برای افزودن جزئیات بیشتر ابتدا باید به عقب برگردید و سپس آن را ویرایش نمایید و جزئیات مورد نظر خود را بیافزایید.
افزودن شماره های مختلف برای یم محاطب در عدد 5 محدود شده است . نام و نام خانوادگی از هم جدا شده است و این شاید سبب آن شود که در هنگام یک پارچه سازی ، مشکل ایجاد شود و نیز این دفترچه تلفن به شما این قابلیت را می دهد که برای هر مخاطب زنگ و هشدار دهنده ای مشخص ، اختصاص دهید .
دفترچه تلفن نوکیا C2-03 قابلیت جستجو از روی نام را دارد و همچنین می توانید با استفاده از اسکرول آن به جستجو در میان مخاطبین بپردازید .قابلیت های کپی ، جابجا کردن و یا حذف مخاطبین به صورت تکی و یا گروهی نیز پشتیبانی می شود .
برقراری تماس با هر 2 سیم کارت
برای برقراری تماس شما نیاز خواهید داشت که سیم کارت مورد نظر را برای انجام این کار انتخاب نمایید . همچنین می توانید سیم کارتی را که به عنوان پیش فرض انتخاب کنید تا همیشه در زمان برقراری تماس از آن استفاده شود و در غیر این صورت می توانید هر بار انتخاب انجام دهید .
با زدن و نگه داشتن دکمه ی * منویی با نام Sim management نمایان می شود و می توانید در آن قسمت تنظیمات مربوط به سیم کارت خود را داشته باشید . مثلا یک سیم کارت را به عنوان پیش فرضی برای برقراری تماس انتخاب کرده و دیگری را برای پیام رسانی همزمان خود انتخاب نمایید . همچنین باید به یاد داشته باشید می توانید برای هر یک از سیم کارت های خود یک رینگتونی خاص انتخاب کنید .
در آزمایش همیشگی تست اسپیکر گوشی ، نوکیا C2-03 نمره ی خیلی خوبی دریافت کرد. قدرت ویبره آن نیز بسیار خوب و قوی است و با داشتن نوکیا C2-03 کمی دور از ذهن است که مکالمه ای را از دست بدهید .
پیام رسانی
نوکیا C2-03 از قسمت پیام رسانی استاندارد S40 بهره می برد . این قسمت از SMS ، MMS و ایمیل پشتیبانی می کند . با وجود اینکه این گوشی از صفحه کلید QWERTY بهره نمی برد اما در عین حال دارای صفحه کلید بسیار راحت و خوبی می باشد .
قسمت inbox در حالت استاندارد می باشد اما می توانید حالت آن را به گفتگو و چت تغییر دهید .در ویرایشگر ان نوکیا به دلیل آن که از کلید های جهت دار D-pad استفاده نکرده است از 2 کلید جهت دار به صورت کلید مجازی بهره می برد که می توانید در هنگام تایپ و تصحیح و کنترل از آن بهره بگیرید . همچنین بعد از اینکه تایپ به پایان رسید و نوبت به ارسال می شود ، شما می توانید از دفترچه تلفن خود مخاطبین ، گروهها و ... را انتخاب کنید که البته محاطبینی که در گذشته ی نزدیک استفاده شده اند و با آنها مبادله ی پیام انجام دادید در دسترس خواهند بود که این امر به سرعت شما در پیام رسانی به مخاططبین کمک خواهد کرد .
برنامه ایمیل آن بسیار کاربردی است و می توانید اکانت های چندگانه ایجاد کرده و به کار با آنها مشغول شوید . این برنامه با پروتکل های SMTP ، POP3 و IMAP4 کار می کند و از SSL نیز پشتیبانی می شود . همچنین ایمیل هایی که به اکانت شما روانه می شود را با قرار دادن ویجت ایمیل در صفحه ی اصلی خیلی راحت در دسترس داشته باشید و خبر دار شوید .
با وجود کارایی های این گوشی ، C2-03 از نرم افزار چت نیز پشتیبانی می کند که با استفاده از آن می توانید به Google Talk ، Ovi chat ، live messenger و Yahoo Chat متصل شودی و نیز ویجتی برای این نرم افزار تعبیه شده است که می توانید از آن نیز استفاده نمایید .
گالری
نرم افزار گالری تصوی Nokia C2-03 دارای یک حالت نمایش می باشند در در یک صفحه توانایی نمایش 12 تصویر را دارد و شما می توانید با رفتن به قسمت منو عکس ها را در حالت افقی نیز مشاهده نمایید .
اسکرول ساده و قابلت بزرگنمایی نیز وجود دارد و بزرگنمایی با سرعت و راحتی انجام می شود . این گالری دارای یک ویرایشگر تصویر نیز بوده که توانایی برش و چرخاندن تصویر ، اضافه کردن متن به تصویر ، استفاده از افکت و ClipArt و نیز تنظیمات رنگ و روشنایی را دارا می باشد . می توانید عکس های این گالری را بر اساس زمان مشاهده نمایید و قابلیت Slide Show در این گالری نیز فعال است .
نرم افزار گالری همیشگی نوکیا نیز موجود است و کاربردی شبیه File manager داراد و شما با استفاده از آن می توانید پوشه ها و فایل های خود را کنترل و ساماندهی نمایید .
موزیک پلیر
موزیک پلیر C2-03 دارای قابلیتی جدید نسبت به دیگر موزیک پلیر های این سری نمی باشند و تنها قابلیتی که قابل ذکر است ، این می باشد که قابلیت های لمسی نیز به آن اضافه شده است . این موزیک پلیر از فرمت های کمی پشتیبانی کرده و در هنگام پخش اطلاعات آهنگ را به نمایش می گذارد .
آهنگ ها قابلیت فیلتر شدن بر اسا Artist ، Album و Genre را دارا می باشند و این موزیک پلیر از فرمت های AAC ، AAC+ ، eAAC+ ، MP3 ، WMA ، AMR-NB پشتیبانی می کند .
به طور طبیعی از A2DP پشتیبانی می شود که به شما قابلیت پخش استریو از طریق هدفون بلوتوث به شما می دهد .
متاسفانه یک سری محدودیت هایی این موزیک پلیر دارد . زمانی که شما آهنگی را در حال پخش دارید با فشردن دکمه ی قرمز و خروج از برنامه ، در صفحه ی اصلی نیز این موزیک پلیر در حال پخش می باشد اما برای انجام تغییرات دوباره باید به موزیک پلیر رجوع کرد و توسط Option
همچنین زمانی که در صفحه ی پخش ( Now playing ) نیستید ، امکان Pause و یا عقب و جلو رفتن در بین آهنگ ها وجود ندارد برای انجام این کار باید به آن قسمت مجددا بازگردید .
موزیک پلیز Nokia C2-03 فاقد اکولایزر می باشد و تمام قسمت های موزیک پلیر کمی کند به نظر می رسد و در این قسمت نظر ما این است که نوکیا خیلی بهتر از این می توانست عمل کند .
رادیو موج FM با RDS
قسمت رادیو این گوشی دارای ظاهری همانند موزیک پلیر است اما عملگر های آن متفاوت بوده و متناسب با پخش کننده ی رادیو می باشد .
پشتیبانی RDS فعال بوده و شما می توانید به صورت خودکار به جستجو ی تمام ایستگاه های منطقه ی خود پرداخته و اقدام به ذخیره سازی آنها نمایید . اطلاعات RDS و فرکانس موجود نیز در صفحه نمایش ، به نمایش در می آید و زمانی که به صفحه ی اصلی گوشی مراجعه نمایید ، نیز این اطلاعات در اختیار شما بوده و در صفحه نمایش موجود می باشد .
کیفیت صدای خوب
خروجی صدای C2-03 شگفت انگیز و فوق العاده نیست ، اما مطمئنا بیشتر از آن چیزی خواهد بود که تصور می کنید و با توجه به برچسب قسمت این گوشی ایده آل به نظر می آید و در این زمینه شباهت هایی نیز با Nokia C2-00 یافت می شود و تفاوت های موجود باعث شده صدای خروجی از این 2 گوشی کمی متفاوت باشد .
وقتی Nokia C2-03 را به یک تقویت کننده ی خروجی صدا متصل می کنید ، علکرد خوبی از خود نشان می دهد و بلندی صدای خروجی آن عالی است و در واقع می توان گفت بهترین است ، البته تا آنجا که ما دیده ایم .
زمانی که گوشی را به هدفون ان متصل می کنید صداهای ناخواسته افزایش پیدا کرده و حجم صدای خروجی نیز کاهش پیدا می کند . در مجموع نوکیا C2-03 در این بخش بسیار خوب و رضایت بخش عمل کرده است .
ویدیو پلیر با پشتیبانی از MP4/3GP
هنگامی که ما دسته ی اول از سری گوشی های لمسی نوکیا سری 40 را مورد بررسی قرار دادیم ، ویدیو پلیر آن ما را شگفت زده کرد که می توانست به خوبی فرمت XviD را پخش نماید . اما در حقیقت Nokia C2-03 نمی تواند و تنها ویدیو های QVGA با فرمت MP4 یا 3GP را پخش نماید . رزولوشن های بالاتر و نیز فرمت های دیگر مانند XviD غیر قابل پخش توسط این ویدیو پلیر هستند .
کنترل های ویدیو بسیار ساده است – شما دارای دکمه های مجازی Play/pause و نیز Next و Previous و نیز قرار دادن در حالت تمام صفحه می باشد .
دوربین 2 مگاپیکسلی با عملکرد خوب
Nokia C2-03 دارای دوربین 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت بوده و قابلیت عکس برداری تا رزولوشن 1200×1600 پیکسل را داراست . نرم افزار دوبین این گوشی بروز رسانی شده است و دارای رابط کاربری همانند سیمبیان می باشد و می توان گفت که دارای رابطی بهتر نسبت به دیگر مدل های S40 می باشد .
در این محیط شما 2 ردیف تنظیمات در پایین و سمت راست را مشاهده نمایید که کلید شاتر دوربین در مرکز واقع شده و کلید های بازگشت و تنظیمات در کناره های ان واقع شده اند . شما می توانید در حالت عمودی تصویر برداری نمایید ، اما ما واقعا حالت افقی را ترجیح داده و به شما پیشنهاد می کنیم ، زیرا در این حالت عکس ها طبیعی تر به نظر میرسند و جزئیات بیشتری را در بر می گیرند .
با ورود به قسمت تنظیمات دوربین که دارای محیطی مانند سیمبیان است کنترل هایی مانند افکت ها ، White balance ، چارت بندی تصویر و تنظیمات دیگر دیده می شود . می توانید خود شما این تنظیمات را ساماندهی نمایید و تنظیماتی را که در بیشتر موارد به آنها احتیاج دارید می توانید آنها را به صفحه ی اصلی دوربین منتقل سازید .
با توجه به دوربین 2 مگاپیکسلی ، کیفیت عکس های گرفته شده توسط آن خوب است . با این وجود تصویر دارای نویز هایی است و این نویز ها در سایه های داخل تصویر بیشتر به چشم می آید . کنتراست و رنگ ها خوب خستند و جزدیات همانطور که باید از هر دوربینی انتظار داشت ، خوب و قابل قبول است .
فیلم برداری
نوکیا C2-03 می تواند با رزولوشن QCIF و نرخ 15 فریم در ثانیه اقدام به فیلم برداری نماید و متاسفانه کیفیت فیلم برداری آن چندان قابل توجه نیست .
همانطور که اشاره کردیم کیفیت فیلم های ضبط شده بسیار پایین می باشد ، اما شاید برای ارسال MMS مناسب باشند .
امکانات ارتباطی محدود
امکانات ارتباطی Nokia C2-03 بسیار ابتدایی است . تنها این گوشی از 2 باند GSM/GPRS/EDGE پشتیبانی می کند و برای یک گوشی امروزی کمی ناخوشایند است و ما انتظار داشتیم که حداقل از 4 باند پشتیبانی می کرد که متاسفانه به این گونه نیست .
Noki C2-03 دارای بلوتوث ورژن 2.1 با A2DP می باشد . بر خلاف

:: بازدید از این مطلب : 666
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست